Človeškanarava

Visoko in zraku Air

Nedavno se je končalo zadnje poglavje enormnega muzejskega projekta, rezultat pa je mojstrovina na področju gradnje na visokih nadmorskih višinah.

Obiskovalci se lahko na goro Kronplatz, 2275 metrov visok vrh na Južnem Tirolskem v severovzhodni Italiji, previdno pripeljejo po pravi gorski cesti, povzpnejo z dih jemajočo vzpenjačo ali odpravijo peš, kar traja pet ur. Ne glede na izbrano pot jih tam pričaka široka prerijska planjava, poleti rjavo zelene barve, kjer domuje nekaj manjših restavracij in 18-tonski Veliki zvon iz železa, ki ne zvoni ob uri. V zimskih mesecih pobočja polnijo smučarji, poleti se na vrhu zbirajo jadralni padalci, v zadnjem času pa vedno pogosteje tudi obiskovalci novega muzeja v notranjosti gore.

Struktura, ki jo je zasnovala Zaha Hadid, na petih mestih štrli iz pobočja gore in predstavlja zadnje poglavje muzejskega projekta, ki ga je pred dvema desetletjema začel legendarni alpinist Reinhold Messner. Messner je velik alpinist s številnimi osebni dosežki in podvigi. Osvojil je vseh 14 najvišjih gora na svetu. Prvi se je povzpel na Mount Everest brez dodatnega kisika. Ker ga je skrbelo, da bo prenašanje težke opreme na goro okrnilo njegovo izkušnjo, je redno plezal s čim manj pripomočki in pogosto sam. V spoštovanje gori je največkrat plezal tudi brez plezalnih klinov. Zaradi ozeblin je izgubil sedem prstov na nogah.

V tem delu sveta ga častijo skoraj kot polboga. Njegova povezanost z južnotirolskimi gorami, s katerimi je odraščal, je oblikovala temelje njegove kariere in postala navdih za ta projekt – serijo šestih muzejev, ki izražajo Messnerjevo strast do gora; strast, ki je oblikovala njegovo življenje. Muzej MMM Corones je šesti in zadnji v seriji. Precej primerno, glede na to, da je zdaj (s svojo družino in čredo jakov) ponovno nastanjen v bližini. Njegova hči Magdalena je odigrala ključno vlogo pri tem, da je projekt zaživel.

Čeprav se veliko alpinistov loti plezanja za zabavo ali v iskanju občutka zmagoslavja, pa je za Messnerja celoten proces oblika umetnosti. V dokumentarnem filmu Messner Lesa Guthmana iz leta 2012
alpinist primerja vzpon po pobočju gore s slikanjem – kot da bi prek platna narave zarisal navidezno črto, ki je vidna samo njemu in mu tako za vedno ostane v spominu. V okviru projekta Messner Mountain Museum (MMM) želi deliti svoja mišljenja in prepričanja o alpinizmu. Vsaka muzejska enota je zgrajena na svoji južnotirolski lokaciji in predstavlja svoj koncept. Prvi muzej MMM Juval je bil zgrajen leta 1995 in je posvečen »magičnosti gora«. MMM Corones je navdahnila tematika »skrajne discipline alpinizma«. »Posamezen muzej je na edinstveni lokaciji,« pravi Magdalena, »ki poveže tematiko muzeja, umetniške zbirke in samo stavbo v homogeno celoto. Geografske lokacije, artefakti in umetniška dela so kot eno.«

Betonska struktura sega iz vrha gore Kronplatz in obiskovalcem ponuja eno mnogih razglednih točk na obkrožujoče gore.

Muzej MMM Corones je 24. julija 2015 odprl Messner sam, pri čemer je dobra dva kilometra nad morjem na vetrovni ploščadi nagovoril nepričakovano množico več sto ljudi. Domačine je presenetilo število obiskovalcev – večina jih je namreč prvič spoznala, da Messner ni zgolj lokalni zvezdnik, temveč svetovni junak. Zanimanje je pred odprtjem dodatno povečalo dejstvo, da je stavbo zasnovala najslavnejša arhitektka današnjega časa Zaha Hadid – številni so se na pot odpravili samo zato, da bi si ogledali stavbo, ne glede na vsebino notranjosti – kot tudi to, da so z dokončanjem projekta zaostajali že eno leto.

Gradnja takšne stavbe bi bila dovolj zahtevna že pri normalnih pogojih. Za Zaho Hadid in lokalni arhitekturni biro Skirama Kronplatz, s katerim je sodelovala, pa so se dodatni izzivi vrstili drug za drugim. Delo je potekalo na nadmorski višini 2275 metrov. Na vrh ne peljejo asfaltirane ceste. Pozimi se lahko temperatura spusti do –20 stopinj Celzija, sneg se nabere v ogromnih kupih in veter okoli vrha ostro brije. V nevarnih pogojih je bilo treba zgraditi strukturo, ki se bo takšnim pogojem zoperstavljala še desetletja. Pri tem je bilo treba upoštevati še naslednje: stavba je morala ležati pod zemljo v gori.

Arhitekti so morali v nevarnih pogojih zgraditi stavbo, ki se bo takšnim pogojem zoperstavljala še desetletja.

Končni rezultat je elegantna betonska zgradba, umeščena v vrh gore Kronplatz. Štrleči, poševni betonski bloki molijo iz travnate površine in skrivajo notranjost muzeja. Okna so zastekljena z ogledali in zasnovana tako, da obiskovalci pri opazovanju muzeja dejansko vidijo odsev gora, ki jih obkrožajo.

Notranjost muzeja vzbuja skoraj cerkveno vzdušje. Skozi vrata z odbojnimi stekli, mimo gruč turistov, ki pred okni snemajo selfije, obiskovalci vstopijo v hladen betonski vhodni prostor. Čeprav je zgradba delno pod zemljo, je Del Frari, direktor biroja Skirama, želel zagotoviti, da se obiskovalci muzeja ne bi počutili, kot da so vstopili »v luknjo«. Betonske plošče, ki pokrivajo stene in strop, pogled usmerijo k oknom na zadnji steni, kjer se odpre pogled na dolino. V središče pozornosti so tako ponovno postavljene gore.

Razstava, ki jo je s pomočjo hčere Magdalene sestavil Messner, predstavlja umetniška dela, ki se navezujejo na tematiko muzeja – z nekaj izbranimi duhovnimi poslasticami za dodatek. V prvi sobi so oljne slike v starinskih okvirjih, nastale v prejšnjem stoletju, med njimi pa so posejani plezalni pripomočki in artefakti. Vse slike izražajo tisto, v kar Messner verjame: duhovnost in moč gora ter navdih, ki ga vzbujajo pri ljudeh. Večina slik je kaotičnih, ekspresivnih in teksturiranih. »Reinhold Messner se odloči, kaj želi pokazati in povedati,« pravi raziskovalka Agathe Fischnaller, ki je vključena v pripravo razstav za muzeje MMM. »Zgodovino gora pozna bolje kot kdorkoli drug. Za nas gredo historični predmeti, umetniška dela, citati in videz stavbe z roko v roki. Messnerju je pomembno, da tudi obiskovalec doživi svet, ki ga ponavadi vidijo samo alpinisti.«

Vrste ljudi, ki čez dan vstopajo v muzej, ne pojenjajo. Muzej je upravičeno priljubljen, saj je tematika tako dostopna, da je zanimiva skoraj vsem. »Vsakdo je dobrodošel, ne zgolj ljubitelji gora,« pravi Magdalena. »Zadovoljni smo, če nam uspe obiskovalce navdušiti in jim pokazati, kako raznolika je vsebina. Muzej MMM ponuja edinstveno izkušnjo na stičišču med naravo in kulturo, kjer se lahko naučimo, kaj nam gore prav zares pomenijo.«

Obiskovalka opazuje podrobno sliko Dolomitov, pokritih s snegom. Messner in njegova ekipa sta napolnila muzej s slikami in fotografijami ter zanimivo alpinistično opremo, ki je relevantna za lokalno območje.
Nazaj na Lexus Brand